28 юни 2009

Георги Ст. Георгиев


Дами и господа пред вас е снимката на Георги Георгиев.

До сега тази снимката не можеше да се намери никъде в интернет, но от няколко дни е публикувана в ЕДИН ЗАВЕТ*. Най-после можем да видим как е изглеждал този достоен българин.

Вече писах кой е Георги Георгиев и защо е важно да знаем за него и за неговата книга "Един от първа дивизия" и все пак ето малко припомняне...

За Георги Георгиев:

"...Роден съм на 4 декември 1896 и с набора си (46) завърших Школата за зап. подпоручици, както се наричаше тогава, във възможно най-кратко време - 5 месеца и 12 дни. Попаднах в един от най-добрите полкове - 41-ви пехотен, Първа софийска дивизия. Участвах в Добруджа, гдето бях тежко ранен при първата атака на Кубадин - картечен куршум прониза гърдите ми до самото сърце. Военноинвалид съм. После в Румъния - страшните уморителни походи, боевете и студовете на Серет - 35 под нулата. Македония - най-напред в Завоя на Черна и после до края в Битолското поле. Попаднах в заложничество (в състава на трите дивизии: Първа, Шеста, Сборна - 80 хил. души). Организирах бягство и с четирима офицери избягах, като за единадесет нощи минах 230 километра. Газих в брод Вардара съвсем гол (13 ноември, в 3 часа през нощта).

В полка осем души поручици, седем от които гимназиални учители и адвокати и един на действителна служба, бяха взводни командири, аз подпоручик, студент с един семестър и на 21 година бях ротен командир. Действующият поручик подаде рапорт до командира на полка с оплакване как може той, по-възрастен от мене, с един чин в повече и действующ, да е взводен, а аз ротен. Но командирът на полка сложи на рапорта му следния надпис: "Аз раздавам ротите си не по старшинство, а по достойнство."

И за "Един от първа дивизия":

"Един от първа дивизия" не е само наслада на читателя, но и диадема на нашата художествена книжнина. По достойнство, тя не отстъпва нито на "Огънят" на Барбюс, нито на "На западния фронт нищо ново" на Ремарк. Тя е и нещо повече. Тя ги превъзхожда не само със своята по-голяма картинност, но и поради по-голямата си топлота, сърдечност, човечност и размисъл."
Ив. М. Илиев


*ЕДИН ЗАВЕТ е блог за офицерите от царския офицерски корпус и техните потомци. Препоръчвам ви да го посетите дори да не се интересувате от история - няма да останете разочаровани.

P.S. "Един от първа дивизия" може да свалите от тук.

P.P.S. Снимката е публикувана с разрешение.

Няма коментари: